Мартинюк В.К., аспірант
Волинський національний
університет імені Лесі Українки
Мотив молитви в ранній поезії
Павла Тичини
Поняття молитви пов’язано з релігією, з її глибшим боком – містикою, а
душа, яка молиться, постає в нашій уяві як релігійна. Молитва передбачає об’єкт
поклоніння, відносно якого той, хто молиться, визнає себе йому підпорядкованим.
Цим об’єктом є Бог. Тому, якщо говорити про мотив молитви, то він супроводжує
образ Бога і невід’ємний від образу ліричного героя. У Біблії під молитвою розуміється
„звернення до Бога”, [3, 595] розмова з Богом,
яка супроводжується благаннями про допомогу, подякою і хвалою Богові, що є
виразом любові до Нього і поклоніння Йому. Ніде в Біблії немає сталого тексту
молитви як молитовної формули, обов’язкової для кожної людини, яка
молиться. Навіть „Отче наш” – це не
обов’язковий текст для проголошування перед Богом, а зразок молитви, вказівка,
за яким принципом має будувати свою молитву кожен молитвеник.
Якщо говорити про молитву як
розмову, то вона глибоко особиста, щира і довірлива, в якій той, хто молиться,
смиренно відкриває перед Богом усі свої потреби, благає їх задовольнити і
висловлює надію, що вони будуть задоволені, разом з тим, дякує Богові і
звеличує Його. Звичайно ж, молитва супроводжується емоціями її суб’єкта. Він і
радіє, і сміється, і плаче, і тужить або ж у тихій покорі виливає перед Богом
свою душу.
Ліричний герой ранніх віршів
П.Тичини виявляє себе як досвідчений молитвеник. Він „молиться” дуже часто. Для
нього молитва – не нав’язаний обов’язок, а потреба його душі, що є одним зі
свідчень його релігійності і містичності. Він сам зізнається: „Життя моє –
молитва...” [4, 255], перебуваючи в
стані високої містичної любові, як у полум’ї: „Молюсь, горю в огні” [4, 255]. Правда,
божество цього вірша, якому адресує свої молитви ліричний герой, - Всевладниця
Краса, а самого себе він асоціює з жерцем храму природи, що дає право говорити про язичницький мотив
цього вірша. Але, зважаючи на переважання християнських мотивів у поезії
П.Тичини, можна сприйняти Красу як метонімічний образ Бога. Пророк Захарія,
наприклад, вигукує: „...Що за краса Його!” (Зах.9:17), підкреслюючи довершену
красу свого Бога. А образ жерця в цьому ключі сприймається як метонімічний
образ християнина, який приносить „жертву хвали” (Євр.13:15).
Ліричний герой молиться у поезії
„Квітчастий луг” „Сонячних кларнетів”: „Стою. Молюсь. Так тихо-тихо скрізь” [4, 23], відчуваючи
єднання з Богом і природою. Ця молитва тиха і благоговійна.
Молитва у поезії „Ой не крийся,
природо...” – емоційно наснажена, наповнена туги і якихось неясних осінніх
передчуттів: ”О ридай же, молись: Ходить осінь у лузі” [4, 25].
У вірші „Іще пташки...” старі
верби „моляться в сльозах”, що малює перед нами образ ще однієї ревної
емоційної молитви, яка супроводжується плачем.
Ліричний герой вірша „І являвсь
мені Господь...” стає „на коліна слухать Господа велінь” [4, 264]. Молитва на
колінах – як образ глибокої релігійності, покори і послуху Богу. Метафору
ревної молитви на колінах знаходимо і у вірші „На стрімчастих скелях...”:
”Хтось горів світанно, / Колінопреклонно” [4, 41].
Серед молитов ліричного героя
поезій П.Тичини ми знаходимо і ранню молитву: „...Стаю я на ранню молитву” [4, 27], і
молитву-скаргу: „Послав я на небо молитву-скаргу...” [4, 262], і молитву
благальну аж до утоми, на яку довго не має відповіді: „Скажи, як благати тебе,
як молити?” [4, 252]. Всі ці молитви
– як вияв досвіду спілкування з Богом ліричного героя, як вияв його багатого
духовного життя.
Поняття молитви настільки
природне єству ліричного героя, що він на основі його творить метафори.
Наприклад, метафору хмар: „Пливуть молитви угорі” [4, 18]. Молитва в ліричного
героя П.Тичини асоціюється з голубами, які в’ються „у недосяжній високості” над
храмом душі („Золотий гомін”), [4, 60].
Щодо мотивації молитов ліричного героя, то вони спрямовані не тільки на
задоволення особистих потреб, але й потреб інших людей. Ось він скрикує: ”Невже
ж ні раз не помолюсь / за моє кохання, за людину?” [4, 89]. Звертається
ліричний герой до Бога і з проханнями за Україну: „Їй пісні складаю, веселі,
сумні. / Молюсь за її...” [4, 221].
Звичайно, ліричний герой знає,
що є молитви і фарисейські, про людське око. І ті, хто так молиться, не шукає
єдності з Богом, а людської прихильності до їх позірної святості, як Фауст:
„Ходить Фауст по Європі / в смішках, свистках, брехеньках, - / молитовник у
руках, - думає про се, про те...” [4, 167]. Згадується в поезіях П.Тичини і молитва як церковний
обряд: ”Зробили трон, молебня ’дправили
і все такеє” [4, 186]. Навіть
знаходимо характеристику трохи легковажного церковного служителя, яким
збирається стати Божевільний вітер: „Куплю молитовник, / пошию стихар, / і буде
з мене такий же хороший / душі людської пахар” [4, 350].
Як бачимо, молитва відкриває внутрішній
стан ліричного героя: його переживання, бажання, мотиви, страхи, уподобання,
мрії, навіть риси його характеру: вразливість, байдужість, легковажність тощо і
допомагає вималювати його образ більш рельєфно, тобто дає нам повний
психологічний портрет і об’єкта художнього змалювання і самого суб’єкта.
Російський філософ М. Лосський сказав, що „релігійний досвід „зустрічі” з
Богом веде до молитви, до бажання особистого спілкування з Богом і служить
надійною основою будь-якої релігії” [2, 311]. Павло
Тичина, досить часто вживаючи слова „молитва”, „молитися” в своїх поезіях, засвідчує
свою релігійність, свою багату молитовну практику, яка кардинально вплинула на
його художнє мислення, а можливо, й стала його формотворчою домінантою.
ЛІТЕРАТУРА
1.Біблія: Переклад проф. І. Огієнка. – К.: УБТ, 2004. – 1376 с.
2.Лосский Н. Чувственная,
интеллектуальная и мистическая интуиция. – М.: Республика, 1995. – 400 с.
3.Ринекер
Ф., Майер Г. Библейская энциклопедия Бpокгауза. – Paderborn: Christiche Verlagsbuchhandlung, 1999. – 1120 c.
4.Тичина
П. Сонячні кларнети: Поезії. – К.: Дніпро, 1990. – 399 с.