Скасків Ганна Михайлівна, асистент кафедри інформатики та методики її викладання Тернопільського Національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка

ВИКОРИСТАННЯ ІГРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПОЦЕСІ НАВЧАННЯ ІНФОРМАТИКИ

Процес інформатизації суспільства стає все більш динамічним, впровадження електронного навчання потребує використання нових підходів до організації діяльності та висуває нові вимоги до виховання і навчання учнів. І це завдання не тільки і, навіть, не стільки змісту освіти, скільки використовуваних технологій навчання. Серед різноманітних напрямів нових педагогічних технологій найбільш адекватним поставленим цілям є використання ігрових технологій.

До необхідності перегляду цілей, змісту, методів, форм та засобів навчання учнів призводять нові вимоги, які ставить перед освітніми системами інформаційне суспільство, психолого-педагогічні особливості дітей, які виросли у світі, де переважають мобільні технології, Інтернет, взаємодія та комунікація. Використання ігрових технологій активує учнів до роботи, підвищує мотиваційну сферу навчальної діяльності, що визначається рядом факторів: характером самої навчальної діяльності школярів, сформованістю її структурних компонентів (навчальних завдань, навчальних дій, самоконтролю та самоаналізу), взаємодії в ході гри з іншими учасниками ігрового проекту; змістом учіння для кожного учня; зрілістю цілей, характером мотивів, які супроводжують процес виконання навчально-ігрового проекту; формою організації навчального процесу та способом взаємодії усіх учасників кожної групи, що залучена до гри.

Аналіз психолого-педагогічних особливостей підлітків дозволяє стверджувати, що рівень розвитку відчуття, сприймання, пам’яті, мислення, уяви, навчальних дій учнів сприяє формуванню ключових компетентностей життя в інформаційному суспільстві. При цьому вчитель має спиратися на вибіркову готовність, підвищену сприйнятливість до тих чи інших сторін навчання, на готовність підлітка до всіх видів навчальної діяльності, які дають можливість відчути власну значущість, відповідальність, можливість будувати свою пізнавальну діяльність. Використовувати ігрові технології при навчанні інформатики можна за умов розкриття навчального матеріалу з опорою на зацікавленість учнів, організації роботи на уроці у групах, проблемність навчання.

Навчальна діяльність на уроках інформатики спрямовується на виконання певної системи завдань, відбувається у активній формі, із залученням учнів до розв’язування практично значущих для них завдань, виконанням ігрових проектів. Така робота підтримується дидактичними та рольовими іграми, здійснюється у взаємодії учнів між собою, кожної групи з вчителем та усім колективом, проектуванням ситуації успіху та мотивованої зацікавленості кожного учасника навчально-ігрового проекту.

У процесі педагогічного дослідження визначено сучасний стан і тенденції використання ігрових технологій при підготовці майбутніх учителів інформатики, обґрунтовано необхідність створення методичної системи формування вмінь використання ігрових технологій вчителями на уроках інформатики. З’ясовано, що розробка студентами навчально-ігрових проектів є складним процесом, який мотивує та активізує їх розумову діяльність.

Ряд авторів, зокрема О. Прутченков, О. Пометун, П. Вербицька, Н. Морзе, П. Кендзьор, Н. Дементієвська, О. Барна в тій чи іншій мірі ставили перед собою завдання формування інформативної компетентності учнів як основи формування широких соціальних мотивів учнів. Однак, науково обґрунтована методична система комплексного впливу ігрових технологій при навчанні інформатики відсутня. Крім цього, слід зазначити деяку невідповідність змісту тем і сучасного стану розвитку інформатики, інформаційно-комунікаційних технологій, програмного забезпечення, а послідовність вивчення розділів викликає труднощі в учнів у формуванні внутрішнього інтересу до предмету. Це зумовило необхідність створення нової методичної системи навчання інформатики з використанням ігрових технологій.

У ході педагогічного експерименту розроблено і впроваджено в навчальний процес підготовки майбутніх учителів інформатики окремі компоненти методичної системи (зміст, засоби, методи, форми) впровадження ігрових технологій з використанням різних програмних середовищ та доведено їх ефективність. При проведенні дослідження обґрунтовано порядок використання в процесі навчання ігровим технологіям різних програмних засобів. Розроблено навчально-методичне забезпечення курсу «Використання ігрових технологій у процесі навчання інформатики» для студентів фізико-математичного факультету, подано методичні рекомендації щодо організації роботи студентів під час розробки навчально-ігрових проектів у проблемних групах, під час проходження педагогічної та комп’ютерної практик, написання курсових та дипломних робіт.

Використання такої системи навчання учнів інформатики з використанням ігрових технологій дає змогу підвищити інтерес до вивчення не тільки інформатики, а й інших предметів на основі міжпредметних  зв’язків, практичної спрямованості курсу інформатики та виконання проектних навчально-ігрових завдань, що підтверджується результатами проведеного дослідження.

Для демонстрації результатів роботи розроблено сайт «Ігрові технології у навчанні» для дистанційної підтримки навчальної діяльності з використанням ігрових технологій для студентів педагогічних університетів за напрямами підготовки — математика, фізика, інформатика, де розміщено комплекс навчально-методичних матеріалів, рекомендацій, публікацій, корисних посилань.

Переваги ігрових технології у тому, що їх використання допомагає зняти психологічні бар’єри у взаємодії учнів з комп’ютером, розвивати потребу в творчій діяльності, створювати умови для самовираження дитини, підсилювати мотивацію до навчання, а вчитель займає активну позицію і за необхідності стає проміжною ланкою між комп’ютером і учнем під час занять.

У той же час, залучення школярів до ігрової діяльністі в основній школі орієнтоване на те, щоб дати дітям у руки інструмент, за допомогою якого вони змогли б у середній ланці створювати проекти, що допомагають досліджувати навколишній світ і адаптуватись у ньому.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1.        Барна О.В. Формування позитивної мотивації у процесі навчання інформатики у 7 – 9 класах: метод. рекомендації для вчителів / О.В. Барна. — Чортків: Поліграфіст, 2009. — 128с.

2.        Морзе Н.В. Метод навчальних проектів / Н.В. Морзе [Електронний ресурс] // Вісник програм шкільних обмінів. — 2008. — 1.04. — Режим доступу: www.visnyk.iatp.org.ua

3.        Пометун О.І. Енциклопедія інтерактивного навчання / О.І. Пометун. — К.: СПД Кулінічев Б.М., 2007. — 144с.

4.        Integrating informational technology into the teacher education curriculum: process and products of change /N. Wendworth, R. Earle, M. Connel, editors. — New York: The Haworth Press, Inc., 2004. — 188p.