Философия / 4. Философия культуры

К. пед. н. Станіславська К. І.

Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, Україна

Особливості цирку як мистецької форми сучасної художньої культури

Цирк як вид мистецтва склався на основі трудових процесів, народних святкувань, спортивних (переважно кінних) змагань, діяльності скоморохів та ярмаркових балаганів. Виступи акробатів, жонглерів, дресирувальників, коміків були відомі ще у Стародавніх Єгипті, Греції, Римі, Візантії, Вірменії та Грузії. Українська дослідниця цирку Г. Курінна виділяє такі основні витоки цирку: 1) сакральні свята епохи Античності; 2) блазневі свята Середньовіччя; 3) майданні свята і театральні форми доби Ренесансу; 4) ярмарково-майданні свята Нового часу; 5) карнавальні свята ХХ століття та сучасності [1, с. 6].

Об’єднуючи у своїй виразній системі елементи багатьох видів мистецтва та спорту, сучасний цирк демонструє різноманітні жанри, вихідною основою кожного з яких є трюк. Певна сукупність трюкових елементів у поєднанні з індивідуальними фізичними та артистичними здібностями виконавця народжує цирковий номер. Організація різножанрових циркових номерів у єдине ціле за законами композиції та драматургії утворює циркову виставу.

Цирковий номер або вистава в цілому – це завжди буття краси. Фантазуючи у творчому процесі, артист оперує специфічними цирковими прийомами загострення, гіперболізації, ексцентрики, ідеалізації змісту та теми свого номеру, а результаті чого специфічне трюкове мислення уречевлюється у конкретному номері, певному жанрі, цирковому просторі.

Пластичні рухи у цирку предметно обумовлені, організовані. Жест являється пластичним символом дії, її знаком. Зображальність жесту в одних випадках пов’язана з характером руху трюкової комбінації або імпровізації, в інших – зі зміною ритму при збереженні темпу, з характерністю артиста. Якщо жест є пластичним вираженням смислової інтонації трюку, то сам трюк можна назвати «вчинком» циркового номеру, джерелом усіх пластичних, психологічних та емоційних завдань. Специфічність циркового видовища і виявляється через трюкову дію – дію послідовних вчинків. Цирковий трюк завжди є багатозначною «мовою» в залежності від логічних та емоційних акцентів номеру. Трюк є способом вияву людських якостей і причиною існування артиста в цирку, тому підміна трюкової дії іншими виразними засобами позбавляє цирк його видової специфіки, уводить в іншу мистецьку сферу, де трюк виступає не як основа, а як допоміжний засіб. Отже, головну лінію зримого ряду у цирку складають жест, трюк, пауза, комплімент (традиційний поклон артиста по завершенні чергового трюку або усього номеру), утворюючи, відповідно до видової специфіки, логічну композицію циркового виступу. Втім, трюк є не тільки матеріальною формою існування певного значення, змісту та способом передачі цієї інформації, але й свідомим вчинком артиста, сигналом, що організує процес сприйняття цього змісту.

Естетична функція циркового номеру виявляється в його художній переконливості, видовищності. Збагачують видовищну виразність циркового дійства, крім трюкового ряду, пластика, музика, сценографія, костюм і грим, реквізит. Естетичний смак, уміння та здібності виконавця не тільки відчувати і розуміти красу, але й втілювати її на своєму матеріалі, використовуючи весь цей комплекс циркових виразних засобів, дозволяють артистові створити прекрасне, внаслідок чого глядачі переживатимуть позитивні емоції та естетичне задоволення.

Циркова творчість народжує цілісний мистецький твір, актуалізуючи та приводячи в систему духовно-предметних цінностей велику кількість естетично освоєних явищ навколишнього середовища. Діяльність артиста – це процес, заснований на діалектиці відображення дійсності та творчого оригінального новоутворення. Дійсність, перетворюючись (в особі виконавця) в мистецтво цирку, втрачає свою буденність і починає жити за законами ідеального. При цьому реальна об’єктивність відображається цирковими засобами через особистість конкретного артиста, його індивідуальний характер та специфічний духовно-емоційний стан. Багатоманітний і складний світ людського життя передається у цирковому номері у ракурсі індивідуальних артистичних особливостей, тому концепція життя, створена і втілена артистом у номері, несе характер виключності, одиничності.

Цирк, будучи культурологічним продуктом, що реалізував власне смислове поле, протягом всієї історії існування будував стосунки з іншими мистецтвами в характері взаємообміну. Виступи акробатів, жонглерів, гімнастів здавна приваблювали художників і скульпторів можливістю відобразити гармонію та досконалість людського тіла, передати динаміку його рухів. До зображення циркових видовищ звертались А. Ватто, Ф. Гойя, О. Ренуар, А. Тулуз-Лотрек, Е. Дега, П. Пікассо, А. Матісс, П. Сезанн, М. Шагал, С. Далі, М. Ларіонов, Н. Гончарова, К. Малевич та ін. І сучасні художники знаходять в темі цирку безліч привабливих аспектів. Так, зокрема, у 2008–2009 роках п’ять художників (В. Загоров, І. Анніна, М. Комраков, Ю. Ягер, Н. Фомичова) створили міжнародний проект «Цирк-криЦ» [2], що являє собою полімедійну просторову (за терміном І. Кабакова – тотальну) інсталяцію, яка поєднує в собі елементи живопису, скульптури, архітектури, відео і музики. Всередині великого розмальованого намету відвідувач занурюється в атмосферу циркових лаштунків: на стінах демонструються відеофільми про життя цирку, проходять статисти та циркові тварини, служителі розносять реквізит, а в наступному приміщенні глядач опиняється на цирковій арені, де, розкачуючись на канаті або мотузковій драбині, може на якусь мить уявити себе цирковим артистом.

Цирк – це гармонія ритму, звуку, світла та психофізичних дій. Номер, розкриваючи особливості циркового мистецтва, перетворює навколишню дійсність в естетичну за законами краси. Синтетична природа виразних засобів цирку утворює художній образ циркової вистави.

Література

1.       Курінна Г. В. Драматургія циркової вистави в контексті карнавально-сміхової культури : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мист. : спец. 26.00.01 «Теорія та історія культури» / Ганна Вікторівна Курінна. – Х., 2008. – 18 с.

2.       Проект «Цирк-Криц» [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://www.cirk-kric.ru/