Психология и социология/12. Социальная психология

Єсік А.

Харьківський національний університет внутрішніх справ, Україна

Етнопсихологічні особливості студентів  як предмет сучасних психологічних досліджень

Процеси глобалізації, створення єдиного економіко-політичного та соціокультурного простору зачіпають і систему вищої освіти, що проявляє себе в усе більш поглиблюючему науковому співробітництві з країнами-учасницями Болонського процесу; в інтенсифікації процесу навчання студентів та стажування викладачів за кордоном з різних освітніх програм; у бурхливому зростанні наукових і культурних обмінів і прямих контактів між індивідами різних етнічних груп та суспільних інститутів, що в свою чергу впливає на розвиток ціннісно-мотиваційної сфери особистості студентів. Життєздатність та ефективність єдиної системи вищої освіти утримується лише за умови "правильного усвідомлення і правильної інтерпретації своєрідності функціонування національно-психологічних особливостей". Сфера освіти несе відповідальність за розуміння ментальних характеристик, додамо, й за формування культури міжнаціонального спілкування, знання принципів міжкультурної комунікації і придбання етнопсихологічноїкомпетентності.  Численні дослідження психологічних аспектів міжнаціонального взаємодії культур (Дж. Беррі, Р. Бріслін, Г. Тріандіс, Н. М. Лебедєва, Т. Г. Стефаненко, Р. Редфілд та ін) свідчать про те, що зміст та результати різноманітних міжкультурних контактів залежать від здатності його учасників досягати згоди. Культура міжнаціональних відносин передбачає складний процес використання єдиного ряду спеціальних знань і навичок, які необхідно формувати. Потрібно при цьому зважати на те, що специфіка національної психології того чи іншого народу виражається не в якіх-небудь неповторних псіхологічніх рисах і особливостях спілкування, а швідше – в їх неповторному поеднанні, прояві певних звичаъв, історичних традиціях, поведінці, вчинках тощо. Надзвичайно важливо об'єктивно оцінювати соціокультурні та етнопсіхологічні особливості спілкування: їх переоцінка так само, як і недооцінка, лише перешкоджає успішному налагодженню контактів. Необхідно також ураховувати і той факт, що властивості національної культури спілкування і властивості індивідів, із якіх складаеться етносу, не тотожні, а це спричиняє певні розбіжності між культурологічнимі й псіхологічнимі дослідженнями. Відомо, що абстрактні, необгрунтовані висновки з обох боків можуть образиті національні почуття того чи іншого народу.

Таким чином, вивчення етнопсихологічних особливостей студентів можна вважати актуальним, що обумовило напрямок нашого дослідження, метою якого був аналіз сучасних досліджень етнопсихологічних особливостей студентів у сучасній українській та російській психології. Проблема впливу етнопсихологічних жіттєвіх орієнтацій на самоактуалізацію студентської молоді різніх регіонів України досліджує Боднар М.Б.  Автор встановив, що псіхологічнимі чинниками підвищення самоактуалізації є відповідальність за своє майбутнє та за майбутнє країни, ставлення до себе та до життя, та обгрунтовано взаємозв'язок даних факторів з домінантнимі рисами українського психотипу [ 3 ] .

Бичко О. В. досліджував психологічні особливості етнічної ідентичності студентської молоді та виявив регіональні особливості параметрів етнічної ідентичності студентської молоді України. У результаті емпірічного дослідження доведено, що російсько-українська міжетнічна взаємодія детермінує амбівалентність етнічної ідентичності українців східної та Південної України та візначає трансформацію етнічної ідентичності на різних рівнях категоризаціїДоведено існування взаємозв'язку між особливостями етнічного самовизначення та видом трансформації етнічної ідентичності, та існування взаємозв'язку між типом трансформації етнічної ідентичності та модальності самоставлення[ 1].

Король Л.Двізначає критерії, показники та рівні сформованості національного характеру у студентів, а також  представлено результати емпіричного вивчення досліджуваного феномена, які свідчать про те, що формування національного характеру передбачає розвиток національної самосвідомості, що характеризується усвідомленням особистості своєї національної пріналежності, усвідомленням та дійовим ставлення до духовних та матеріальних цінностей нації. Для дослідження системи ціннісніх орієнтацій була використана методика «Ціннісні орієнтації» М. Рокіча. Отримані результати свідчать про те, що для українських студентів характерна спрямованість на саморозвиток та самоосвіту, власне активність. До того ж, для них важливими є здоров'я та сімейні цінності. Для амеріканців важливу роль відіграють друзі, сім'я. Для них важливі загальнолюдські та соціальні цінності[7].  

Особливості ціннісних орієнтацій студентської молоді (на прикладі крос-культурного дослідження) розглянуті у роботі Іванчук А.П. Результати цього дослідження засвідчили, що багато ціннісних особливостей обумовлені національним характером. Так, студенти-американці більше спрямовані на зовнішнє, екстравертовані, а також їх цінності дуже загальні, вся ієрархія складає уявлення про дещо поверхневе ставлення до життя. Студенти-українці ж, навпаки, інтравертовані, схильні до самоаналізу, інтелектуальності, поєднуючі це з активністю. Для них сім'я і друзі також грають важливу роль, проте контекст дещо інший. Для амеріканців сім'я і друзі виступають скоріше як близькі люди, для українців менш важливі - важливіше заглиблення у внутрішній світ, розвиток, відкритість новому. Можливо у українських студентів є певний страх застою, страх втрати себе, власну ідентічність. Амеріканці більш поверхневі, скоріше прагнуть захищеності і впевненості. Ті цінності, які вони схильні вибирати більше вказують на прагнення добробуту, впорядкованості в житті, збереження гарних стосунків з оточуючими. Ідеал для українських студентів - освічений, чесний, життєрадісний, відповідальний, чутливій та ефективний в роботі, окрім того мудрий, люблячий, впевнений в собі, здоровий та активний, має гарні стосунки в сім'ї та матеріально забезпечений. Для американців ідеал - незалежний, чесний, відповідальний, пробачаючий, допомагаючий своїм друзям, які є для нього важливими, та ставиться до них з любов'ю та ніжністю, мудрий, в нього немає внутрішніх конфліктів та турбується про свою сім'ю. Як можна побачити ідеали різні. Також у дослідженні Іванчук А.П. виявлено, що є певні міжособистісні стереотипи сприйняття. Так, у кожної етнічної групи є поняття, що інша етнічна група досить сильно від неї відрізняється, тому є схильність приписувати їй, ті якості, які для себе особисто не важливі. Проте, виявилося, що американці, трохи краще знають українців, ніж українці американців[5].  

Калмикова Є.М. вивчала етнопсихологічні особливості самоактуалізації студентів. Отримані в її дослідженні результати дозволили зробити висновок про те, що місце етнічної ідентичності в структурі самоактуалізації особистості варіюється від етнічного середовища, в якій навчаються студенти. Етнічна ідентичність більш виражена у студентів-бурят, що проживають в національному окрузі, що характеризується етнічною однородністю населення. Низький рівень етнічної ідентичності, деяка двоїстість, нестійкість етнічних цінностей міських студентів пояснюється поліетнічної освітньої середовищем, в якому вони навчаються. Ефективним засобом самоактуалізації особистості сучасного студента є етнопсихологічний тренінг, що сприяє вихованню особистісної толерантності, і, як наслідок, підвищення рівня самоактуалізації особистості студента.   Отримані в дослідженні Калмикової О.М. результати дають можливість припустити, що етнічні особливості мікросередовища (однорідність або неоднорідність) є фактором, який визначає залежність між високою автоідентіфікаціею і власне міжетнічною диференціацією. Етнічні стереотипи, як емоційно безпосередня форма відображення соціальної дійсності зазнають значного впливу суб'єктивних чинників. Зокрема, студенти з етнічно однорідних груп з високою суб'єктивною прихильністю традиціям і звичаям своєї етнічної культури більш ідентифікують себе з власної етнічною групою, ніж студенти з етнічно змішаних груп  [6 ].

Нікіфорова А.П та Льодокова Г.М. показують, що домінуючим типом культури у студентів татарської та удмуртської національностей є - сучасна культура, яка характеризується орієнтацією людей на сьогодення, на сучасні їм події. Невелика кількість удмуртської і татарської молоді відносять свою етногрупу до традиційної та динамічно розвиваючийся типів культури. Для обох національностей більш значущими цінностями є здоров'я, любов і щасливе сімейне життя (термінальні цінності), а також вихованість, чесність і життєрадісність (інструментальні цінності). У той же час були виявлені наступні відмінності: серед термінальних цінностей - активна діяльність у життя, життєва мудрість, суспільне визнання, пізнання, самостійність як незалежність у судженнях та оцінках, свобода як незалежність у вчинках і діях, щасливе сімейне життя (термінальні цінності); вихованість , високі запити, життєрадісність, незалежність, раціоналізм, самоконтроль, ефективність у справах (інструментальні цінності). Відмінності також є з-за культурно-ціннісних орієнтацій. Традиційним типам культури більше переваги віддають студенти - татари, ніж студенти - удмурти; сучасного типу культури більше схильні студенти - удмурти, ніж студенти татари; динамічно розвиваючимся типам культури переваги більше віддає молодь татарської національності, ніж молодь удмуртської національності[ 9].  

Дагбаева С. Б. розглядала психологічні та етнопсихологічні особливості ціннісних орієнтацій особистості студентів в умовах Байкальського регіону, де живуть буряти (буддисти і православні), росіяни (християни й старовіри)[ 4].  

Фалах Расмі Абдуль-Рахім Мохаммед вивчав етнопсихологічні особливості відповідальності у арабських і російських студентів. Результати його дослідження показують, що етнопсихологічні відмінності виражаються як в якісній специфіці окремих змінних відповідальності, так і в їх домінуванні у арабських і російських студентів. Крім того, наявні дані дозволяють констатувати, що відповідальність є загально властивістю, яка, в кінцевому рахунку, визначає успішність будь-якій предметної і комунікативної діяльності [ 11].  

Етнопсихологічні особливості темпераменту та спілкування у китайських і російських студентів були розглянуті Ян Бінем. Результати дослідження свідчать, що етнопсихологічні особливості темпераменту та спілкування можуть виявлятися не тільки у ступені вираженості різних змінних, але і в способах їх організації, тобто психологічної структурі. Темперамент та спілкування пов'язані з існуванням досить яскравих відмінностей між людьми. Ці відмінності посилюються етнокультурними традиціями, в яких розвивається особистість[12]. 

У роботі Бойко З. В. виявлено етнопсихологічні особливості впевненості у різних груп студентів. Впевненість російських та іноземних студентів являє собою єдність інструментально-динамічних (динамічних, емоційних і регулятивних) і мотиваційно-смислових (мотиваційних, когнітивних і продуктивних) змінних. Це означає, що у всіх групах студентів цілі та мотиви, що зумовлюють впевнену поведінку, безпосередньо пов'язані з результативністю такої поведінки, це може бути загальною закономірністю реалізації даної властивості. Порівняння факторних структур впевненості російських, китайських, латиноамериканських і африканських студентів дозволяє виділити спільне таспецифічне в прояві впевненості. Спільність факторних структур найяскравіше з'являється в наявності мотиваційно-цільового фактора і фактора труднощів у всіх груп студентів. А специфіка найяскравіше проявляється в наступних факторах: у групі російських студентів - у регуляторно-енергійному факторі, у групі китайських студентів - у когнітивно-регуляторному факторі, у групі студентів з Еквадору - в емоційно-суб'єктному факторі, у групі африканських студентів-в інтернальності - енергійному факторі, шаманісти[ 2].

Предметом дослідження Лук'янової Є.Л. були етнічні прояви психологічного захисту (на прикладі вивчення російських і китайських випускників вузів). Автор показує, що для представників кожного етносу характерний свій набір захисних механізмів. Для китайців домінуючими захисними механізмами є проекція, реактивні освіти, витіснення; для росіян - проекція, інтелектуалізація, заперечення. Росічни мають тенденцію до екстернального способу захисного реагування, у китайців простежується тенденція до інтернального способу захисного реагування. У прояві домінуючих захисних механізмів відображаються національні особистісні якості представників конкретних націй [8 ].

Таким чином, проведений аналіз сучасних наукових публікацій доводить, що  проблема етнопсихологічних особливостям студентів привертає увагу дослідників, які  вівчають різні Її аспекти. Але, в той же час, слід наголосіті, що явною стає невідповідність між значущістю проблеми для сучасної системи освіти в умовах входження в Болонський простір і недостатньої кількістю відповідніх досліджень та їх досить вузьким предметним колом.

Література:

1.     Бичко, О.В. Психологічні особливості етнічної ідентичності студентської молоді Східного та Південного регіонів України [Текст]: автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.05 / Бичко О.В.; Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. — К., 2004. — 16с.

2.     Бойко, З. В. Этнопсихологические особенности уверенности у различных групп студентов [Текст]: автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.05 / Бойко Злата Викторовна; Рос. ун-т дружбы народов.- М., 2009.- 19 с.

3.     Боднар, М.Б. Вплив етнопсихологічних життєвих орієнтацій на  самоактуалізацію студентської молоді [Текст] : автореф. дис. ... канд.псих. наук: 19.00.05 / Боднар Марія Богданівна; Інститут соціальної та політичної психології АПН України. – К., 2004. – 16с с.

4.     Дагбаева, С.Б. Этнопсихологические особенности ценностных ориентаций личности студентов [Текст]: автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.01 / Дагбаева Соелма Батомункуевна; Забайкальский государственный гуманитарно - педагогический университет имени     Н. Г. Чернышевского. -   Хабаровск, 2006.- 24 с.

5.     Іванчук А.П. Особливості ціннісних орієнтацій студентської молоді (на прикладі крос-культурного дослідження)‎ / А.П. Іванчук // Вісник психології і соціальної педагогіки [Електронний ресурс] : Зб. наук. праць. – Випуск 3. – К., 2010. – Режим доступу до збірника : www.psyh.kiev.ua

6.     Калмыкова, Е. М. Этнопсихологические особенности самоактуализации личности студентов [Текст]: автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07/ Калмыкова Елена Михайловна;  Московский психолого-социальный институт, М.- 2008. – 22с.

7.     Король, Л.Д. Діагностика формування національного характеру у студентів [Текст] / Л.Д. Король // Проблеми сучасної психології .- 2010.- № 7.-С. 21-23

8.     Лукьянова Е.Л. Этнические проявления психологической защиты (на примере изучения русских и китайских выпускников вузов) [Текст]: автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.01 / Лукьянова Елена Леонидовна; Дальневосточный университет путей сообщения. - Хабаровск, 2006 . – 22с.

9.     Никифорова А.П., Льдокова Г.М. Этнопсихологические особенности ценностных ориентаций студенческой молодёжи [Электронный ресурс]/ А.П. Никифорова , Г.М. Льдокова ; Режим доступа: http://www.rae.ru/upfs/?section=content&op=articles&month=3&year=2010

10.  Хотинец Ю.В. Формирование этнического самосознания студентов в процессе обучения в вузе [Текст] / Ю.В. Хотинец // Вопросы психологии.- 1998. -  № 3.С. 31-43

11.  Фалах Расми Абдуль-Рахим Мохаммед, Этнопсихологические особенности ответственности у арабских и российских студентов [Текст]: автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.01 / Фалах Расми Абдуль-Рахим Мохаммед; Рос. ун-т дружбы народов (РУДН). - М.,1997. – 22с.

12.  Ян Бинь Этнопсихологические особенности темперамента и общительности у китайских и российских студентов [Текст]: автореферат дис. ... канд. психол. наук: 19.00.01 / Ян Бинь; Рос. ун-т дружбы народов (РУДН).- М., 2004.- 16 c.