Надобко Сергій Володимирович

Національний Університет «Юридична академія України ім. Я. Мудрого»

Загальнотеоретична характеристика теорій походження держави

Процес становлення і виникнення держави є багато в чому дискусійним. В процесі розвитку юридичної науки та обґрунтування значення держави сформувались різні теорії до появи держави. Виник плюралізм, а саме багатоманітність щодо даної  проблеми, що зумовлено відповідними факторами, а саме: кожен мислитель трактував виникнення держави , виходячи із власних переконань та рівня розвитку науки, а також і філософських поглядів у той час, коли він жив, усі теорії виникнення носять однобічний характер, тобто стосуються лише конкретно визначеної сфери та проблеми, яку обстоювали автори, розвиток інших суспільних, природознавчих наук дало поштовх до прикріплення їх до конкретної теорії. Таким чином можна виділити наступні теорії походження  держави:

Теологічна (релігійна) теорія – визначається однією з найдавніших теорій походження держави, згідно якої поява держави була спричинена волею Бога. Творцем всього земного на нашому світі є Бог, який і створив державу. Особа, яка знаходиться при владі визначається такою, якій влада надана від Бога, і Він сам диктує через даного владного представника свою волю. Усі люди повинні підкорятися волі державного творця, так як його влада гарантована з небес. Дана теорія була покликана оправдати необмежену владу правителя та розглядалася як теорія захисту інтересів церкви. Прихильники: Аврелій Августин, Фома Аквінський.

Патріархальна теорія – держава виникає та розвивається внаслідок об’єднання між собою патріархальних сімей, які переростають у роди, а згодом у плем’я, а сукупність племен і є фундаментальною основою, які створили державу. Відповідно даної теорії влада поступово передавалася від влади батька у сім’ї, так як йдеться про патріархальну сім’ю, згодом ця влада трансформується у владу вождя, старійшини відповідного племені, які і створили державу, через надані їм владні повноваження. Прихильники: Арістотель (якого, до речі, вважають фундаментатором), Р. Фільмер, М. Михайловський , М. Покровський.

Договірна теорія – держава виникає внаслідок суспільної угоди . Заради досягнення миру, благополуччя всередині суспільства відбувається об’єднання людей на основі договору, завдяки якому створюються суверени , яких народ наділяє правами на здійснення державотворчих гарантій та функцій, які перебували у стані «війни всіх проти всіх», а тому основною метою створення держави – є досягнення миру в суспільстві . Відповідно до тверджень Томаса Гоббса, людина є агресивним, егоїстичним індивідом, який знаходиться у природному стані та у стані війни, а тому внаслідок укладення договору та появи держави відбуваються передумови для забезпечення миру у суспільстві, так як суверен наділений фактично необмеженим колом прав. Таким чином люди передали частину своїх прав державі, яка зрештою повинна була забезпечувати та сприяти захисту  їх інтересів, а тому народ зобов’язується підкорятися волі держави, так як вона зобов’язується забезпечувати їх особисту безпеку. Прихильники: Г. Гроцій, Ш.Л. Монтеск’є,  Б. Спіноза, Т. Гоббс, Дж. Локк , Д. Дідро , О. Радищев, П. Пестель.

Психологічна теорія – держава виникає завдяки особливим властивостям людини, які лежать у її психіці, а  саме людській психіці характерні такі якості як покора, наслідування, усвідомлення того факту, що людині потрібен хтось кого вона могла б наслідувати, якась певна відома особистість у суспільстві. Суспільство не здатне само по собі приймати якісь рішення, а тому потрібен лідер який би зміг видавати рішення та контролювати їх. Людська психіка побудована таким чином, що одні народжені, щоб підкорятися, а інші,  щоб підкоряти. Прихильники : Л. Петражицький, Д. Фрезер.

Теорія насильства – держава виникає внаслідок насильства в середині суспільства. Зокрема, дана теорія розглядає також виникнення держави, як результат завоювання одного племена іншим, появою рабів, а як наслідок  виникає необхідність керувати завойованими територіями, племенами, експлуатувати завойованими масами та застосовувати засоби для придушення опору рабів на завойованих територіях, ось саме для цього і потрібна держава. Насильство  є зовнішнім та  внутрішнім, одне із них і дало поштовх до створення держави. Так внутрішнє насильство являє собою загострення суперечностей всередині суспільства між різними класами, загострюється боротьба та відбувається війна, яка і відкрила шлях до влади сильнішим групам. Що стосується зовнішнього насильства, то усі племена перебували у стані війни з метою захоплення нових територій, з метою підкорення їх під свій лад, а для того щоб керувати завойованими територіями, рабами які були підкорені виділяється особливий клас – військовослужбовці, які шляхом об’єднання і створюють державу. Таким чином, держава визначається як сила, яка утворюється завойовниками для утримання у покорі завойованих народів та племен, а також зміцнення влади над ними. Прихильники: Л. Гумплович, К. Каутський, Є. Дюрінг.

Класова теорія (марксистська), або її ще називають соціально – економічною –   поява держави зумовлена появою приватної власності на засоби виробництва та появи економічного розвитку природного суспільства. Внаслідок появи приватної власності  виникає загострення всередині суспільства, а для його подолання виникає необхідність у створенні спеціальної організації, яка буде покликана врегулювати дані суперечності, такою організацією і стає держава. Прихильники: Ф. Енгельс, К. Маркс, Ф. Шиллер.

Дифузна теорія – держава виникає внаслідок правонаступництва, а саме передачі племенем, якому відомі якості держави та структура її органів іншому племені, на якого покладено обов’язок створити аналогічну організацію. Саме передача даної інформації та досвіду, від одного племена до іншого і стало основою створення держави. Прихильником є Ф. Гребнер .