УДК 159.922:316.64:165.242.2

Дмитрієнко Ю.М., член-кореспондент Міжнародної академії наук екології та безпеки життєдіяльності, доктор філософії, професор (ХДУХТ, Харків), Дмитрієнко І.В., ст.. викладач Університету мислі  (м. Харків), Юхно В., Синиченко О., студ. (м. Харків)

 

ЗАДАЧІ, ТЕНДЕНЦІЇ, ПЕРСПЕКТИВИ ВИВЧЕННЯ МЕТОДОЛОГІЧНО-ПРАВОВОЇ ДЕТЕРМIНАНТИ УКРАЇНСЬКОЇ ДЕВIАНТНОЇ ПРАВОСВIДОМОСТI 

 

Девiантна правосвiдомiсть як категорiальна характеристика  методологiї осягнення iдеї (iстини, сенсу, факту i аксiологiї) перехiдного буття українського права через загальну спадкоємнiсть розвиткових процесiв правового усвiдомлення свiтоглядної iстини є його граничною лiнiйно-нелiнiйною йдейно-свiтоглядною  п а р а д и г м о ю,  загаль-нодевiантною за суттю, маргiнально рефлексуючи традицiйнi лiнiйнi пошуки свiтоглядної правової смислоiдеї,з їх полiцiннiсними напрямками, охоплює (або спроможна охопити)  своїми граничними поняттями визначальну сутнiсть майже усiх можливих аспектiв перехiдних  його граничних характеристик. Цi лiнiйно зорiєнтованi та упорядкованi девiантнi пошуки на рiвнi вiдповiдного девiантного правоусвiдомлення,  як  «не дiєздатнi» за перехiдних часiв, в свою чергу, векторно трансформуються у осягненнi iнших, нетрадицiйних,  нелiнiйних шляхiв  розв'язання розвиткової сутностi цього часу в цiлому, що, мабуть, виходить за межi будь-якої можливої лiнiйної моделi правової та соцiально-правової його детермiнацiї в цiлому, а також трансформацiї. В такому планi девiантна правосвiдомiсть через єдину  спадкоємнiсть української етнотрадицiї ( = нацiональної самосвiдомостi)  як кризовий, нелiнiйний цикл лiнiйної соцiальної активностi природної, ментально структурованої правосвiдомостi, який за своєю природою системно характеризує  iдейну сутнiсть  розбудови  української правової держави за перехiдного пострадянського буття,  а також характеризує к р и з о в и й  цикл фiлософського правоосмислення  вже  на  р i в н i  вiдповiдного твору, як було зазначено, фiлософсько-правовому за своєю природою та еволюцiйним генезисом i своєю соцiальною онтологiєю [1-2].

Тож, за допомогою фiлософсько-правового усвiдомлення  сучасних правових змiн будемо визначати  статус  фiлософсько-правового твору як з а в ж д и  а к т у а л ь н о г о  методологiчного вимiру  девiантно-резонансних дослiджень цiлiсної матерiї правових посттоталiтарних змiн i соцiально-правової полiтики. Природа фiлософсько-правового пiзнання (правопiзнання)  девiацiй полiтики побудови правової держави тодi принципово спроможна  детермiнуватися та функцiонально розгортається у  м i р i  використання фiлософсько-правового твору як методологiчного i н с т р у м е н т у  розумiння перехiдних свiтоглядно-цiннiсних iдей, символiв i моделей. Вважаємо, що фiлософсько-правове осмислення тих розвиткових вiдхилень (девiацiй), передусiм iдейно-правових,  якi аксiологiчно зможуть дефiнiцiювати природнi вектори функцiонального розумiння та здiйснення правової полiтики  України  треба  розпочати зi створення фiлософсько-правової термiнологiї.  Остання, за нашою думкою, спроможна свiтоглядно оприлюднити фiлософсько-правове осмислення посттоталiтарної девiантної реальностi на рiвнi того фiлософсько-правового твору, який би здiйснював безпосереднiй вплив на практику загального фiлософсько - iдейного осмислення перехiдного правобуття, фiлософсько-правової роботи.

Будемо надавати у нашому фiлософсько-правовому аналiзi девiантної правосвiдомостi статусу фiлософсько-правового твору тим творам, якi вiдповiдно резонують означеним критерiям як у контекстi лiнiйного мислення (пiзнання), так i у контекстi нелiнiйного, синергетичного мислення (пiзнання).

Список використаної лiтератури

1. Дмитрiєнко Ю.М. Нацiональна iдея в контекстi духовного оновлення України (до проблеми пострадянської правосвiдомостi)  // Науково-теоретичнi здобутки Слобiдської України:фiлософiя, релiгiя, культура (досвiд ретроспективного аналiза). Збiрник наукових статей.-Х., 1999. - С. 35-41

2. Дмитрiєнко Ю.М.  Проблема спадкоємностi в нацiональнiй самосвiдомостi: монографiя. - Х., 1998. - С. 185-219