История/4. Этнография

К.п.н. Твердохліб О.Ф.

Національний технічний університет України “Київський політехнічний інститут”

динамічні психосоматичні вправи трипільської  культури

Засоби культових систем з доісторичних часів вирішували задачі забезпечення життєстійкості, духовного, психічного та фізичного виховання людства, негайність вирішення яких визначена сучасними умовами існування. Деякі їх аспекти висвітлені у напрацюваннях релігійно-культових, історичних, філософських (Геродот, Платон, М.С. Грушевський, Г.Вейс, Б. Рибаков, А.Мень), опосередковано зачіпалася фахівцями з  історії фізичної культури і спорту, теорії і методики фізичного виховання,  валеології, психології (Л. Кун, В.В. Столбов, Л.П. Матвеев, І.І.Брехман, Л.П. Гримак), альтернативних оздоровчих систем (Р. Гербер, Э.И. Гоникман, Мантэк Чиа, М.С. Норбеков, Пак Чже Ву, B.K.S. Iyengar). Дослідженню цього різновиду фізичної культури, зокрема у надбаннях трипільської  культури, яка процвітала на території сучасної України, Молдови і Румунії у 6 - 4 тис. до н.е., науковцями приділялося недостатньо уваги.

Гіпотеза:  пози, жести, експресивна міміка культових антропоморфних зображень трипільської  культури втілюють зміст, фізичні, психічні, технічні і вербально-звукові характеристики психосоматичних вправ, що дозволяє їх дослідити, реконструювати  і використати у сьогоденні.

Мета - дослідження динамічних психосоматичних вправ трипільської культури.

Методи і організація дослідження. За відсутності сучасних періоду трипільської культури писемних джерел, методами візуального аналізу антропоморфної пластики, мальованого посуду, моделей культових споруд і предметів в оригінальних, фотографічних і графічних поданнях експозицій музеїв світу, приватних колекцій, наукових видань сформували вибірку дослідження, вид вправ, стать, вік, статуру, будову, декор тіла, наявність одягу, музичного супроводу, композиційні характеристики. Методами біомеханічного аналізу [1,3-7] визначали  технічні характеристики вправ,  експертної оцінки - фізичний і психоемоційний стан, вербально-звуковий супровід. Методами візуального і кластерного аналізів класифікували об’єкти дослідження в однорідні групи. Методами порівняльного аналізу визначали спорідненість психосоматичних систем..

Результати дослідження. За результатами аналізу інформаційних джерел, встановлено, що антропоморфні зображення трипільської культури пластики, мальованого посуду, культових споруд, предметів та їх моделей є сакральними образами, що подають ритуали, магічні й обрядові дії, у різних позах, кількісних і композиційних характеристиках  [2].

В результаті аналізу поз культових антропоморфних зображень трипільської культури різних часових періодів і регіонів за антропометричними ознаками будови тіла у динамічних позах виявлено 134 фігури, які представлені у позиціях ноги випрямлені 84,33% і зігнуті у колінних суглобах 15,67%.

У десяти позах, за зігнутих у колінних суглобах ніг, у трьох спрямуваннях, виявлені фігури: 42,9% чоловічі, 14,3% жіночі, 4,7% андрогінів (з чоловічими і жіночими статевими ознаками), 38,1%, стать яких не визначена за способу подання.

У фронтальному спрямуванні 52,38% фігур у шести позиціях, у тильному - 42,86% у трьох, у сагітальному - 4,76% в одній. Хребти фігур у двох позиціях:  61,9% уздовж вертикальної соматичної вісі і 38,1% у нахилі вперед. Ноги у восьми позиціях. У пів-присіді стопи нарізно на ширині плечей, що підняті в сторони горизонтально, за трьох способів опори на: верхівки пальців «пуанти» 14,29%, повну стопу, носки спрямовані в середину 4,76%, передню частину стопи «навшпиньки», носки спрямовані назовні 9,52%. У чверть-присіді стопи разом 38,10%, нарізно «пуанти» на ширині плечей 9,52%, горизонтально носками в протилежні сторони 4,76% і послідовно на відстані пів-стопи носками в одну сторону 4,76%. Руки у шести позиціях: підняті і зігнуті у ліктьових суглобах, плечі розведені в сторони, передпліччя і кисті вертикально вверх 47,62%; зігнуті і закруглені у ліктьових суглобах, кисті притулені до сідниць 4,76%; розведені в сторони і зігнуті у ліктьових суглобах, кисті на плечах фігур, що поряд 19,05%; випрямлені в сторони, кисті на плечах фігур, що поряд 19,05%. У двох варіантах позицій руки, що зігнуті, притулені кистями з боків грудей і мають форму бугрів, верхівки яких спрямовані в сторони горизонтально 4,76% і в сторони-вверх 4,76%.

У позиціях ноги випрямлені виявлено 113 фігур (88 жіночих, 19 чоловічих, з яких 2 чоловічі і 1 жіноча, припустимо, сіамських близнюків, 6 без статевих ознак) у 55 динамічних позах у трьох поданнях: фронтальному 66,47%, тильному 18,58%, сагітальному 14,95%.

Голови і тулуби фігур у чотирьох спрямуваннях: вверх 86,7%, в сторону-вверх 11,5%, вперед-вверх 0,9% і вниз у перевернутій позі 0,9%. Фігури звичайної будови складають переважну більшість, 3,54% - демонструють аномалії будови: дві чоловічі і жіноча фігури сіамських близнюків та фігура без статевих ознак з коротким тулубом і ногами,  трьома пальцями на ногах і шістьма на руках. Із загалу фігур лише 28% - пропорційні.

У більшості фігур, руки яких визначені, пальці не промальовані, що допускає їх положення разом, у 5,31% - по три пальці нарізно, у 5,31% - по п’ять пальців нарізно. На наш погляд, усі три варіанти подань демонструють ритуальні жести, хоча два перші не виключають каліцтво або аномалії будови.

Виявлено 37 позицій рук. Руки зігнуті, притулені кистями з боків грудей і мають форму бугрів, верхівки яких спрямовані в сторони горизонтально (4,4%) і в сторони-вверх (8,8%). Руки підняті, розведені в сторони, зігнуті у ліктьових суглобах на: 90º, плечі горизонтально, передпліччя і кисті вертикально, пальці разом, верхівки на рівні основи голови (1,7%); 54º, плечі в сторони-вверх на 127º, передпліччя і кисті вертикально, пальці нарізно, верхівки на рівні середини голови (0,8%); 90º, плечі в сторони-вверх на 101º, передпліччя і кисті опущені вертикально, пальці разом, верхівки на рівні середини голови (0,8%) (перевернута поза). Руки випрямлені і підняті в різні сторони на: 125º, кисті на рівні основи голови утримують змій (0,8%); 119º, кисті на рівні основи голови (0,8%); 150º ліва, і на 110º права, що утримує предмет, подібний до серпа, кисті на рівні маківки голови (0,8%); 195º, спрямовані вперед, кисті на рівні основи голови (5,3%); 216º, кисті притулені з боків голови (0,8%). Одна рука піднята і випрямлена, друга – зігнута, спрямовані: в одну сторону, кисті утримують лук (0,8%); в різні сторони: права випрямлена, піднята, кисть навкіс голови, ліва опущена, зігнута у ліктьовому суглобі, кисть притулена до кульшового суглобу (1,7%); права випрямлена, піднята, кисть притулена до голови, ліва опущена, зігнута у ліктьовому суглобі, кисть на верхньому боці стегна (1,7%); ліва піднята в сторону-вверх, випрямлена, кисть стиснута у кулак над маківкою голови, права зігнута у ліктьовому суглобі ( 0,8%). Руки підняті в сторони-вверх, зігнуті у ліктьових суглобах, до боків голови притулені: зап’ясток правої, за долоні вверх-назовні, і долоня лівої (0,8%);  кисті (2,6%); кисті у основи (0,8%); до маківки - посудина, яку утримують кисті (0,8%). Одна рука піднята в сторону-вверх, друга опущена: права кисть притулена з боку голови, ліва - до клубового гребня (4,4%); права кисть притулена з боку голови, ліва - до кульшового суглобу (4,4%); права зігнута у зап’ястку на 138º,  верхівки пальців притулені з боку основи голови, ліва притулена до клубового гребня (0,8%); ліва кисть притулена з боку голови, права - до кульшового суглобу (3,5%). Руки опущені, зігнуті у ліктьових суглобах кисті притулені до сонячного сплетіння (0,8%), клубових гребенів (7,9%), попереку обидві (1,7%), ліва 1,7%,  права (0,8%). Кисті в зонах клубових гребенів утримують булави (0,8%), над кульшовими суглобами, п’ять пальців нарізно (1,7%); на рівні кульшових суглобів, п’ять пальців нарізно (1,7%); на рівні клубових гребенів, три пальці нарізно (1,7%). Руки опущені, випрямлені вертикально, пальці на рівні кульшових суглобів (1,7%), одна тримає руку іншої особи (1,7%), три пальці нарізно (0,8%). Руки випрямлені, підняті в сторони вперед, охоплюють посудину (0,8%), не визначені (0,8%). У решти фігур руки втрачені.

Виявлено 23 позиції ніг. Ноги без опори: у перевернутій позі випрямлені нарізно на ширині кульшових суглобів, три пальці разом, спрямовані вверх (0,8%); у вертикальному положенні фігур у спідницях довжиною до колін ноги не визначені (12,4%). Опора на «пуанти», стопи пальцями вниз, ноги разом (7,1%); ноги нарізно проекція центру ваги між опорами: на одному рівні на ширині кульшових суглобів і плечей, (7,1%), клубових гребенів (1,7%), половини відстані між клубовими гребнями (0,8%), плечей (0,8%). Ноги нарізно на половині відстані між клубовими гребнями, проекція центру ваги на ліву, що спереду (0,8%), на праву, що поряд  (1,7%), клубових гребенів,  проекція центру ваги на лівій, що на 15º позаду (0,8%); на відстані між клубовими гребнями, проекція центру ваги на праву, що спереду  на  23º (1,7%). Опора на повну стопу, стопи пальцями вперед, проекція центру ваги між опорами, ноги разом (4,4%), нарізно на ширині плечей і кульшових суглобів (2,6%) та плечей (7,9%). Опора на передню частину стопи: стегна, гомілки, п’яти разом, передні частини стоп розведені назовні в сторони на 90º, п’яти нарізно на 55º, підняті на 57º, проекція центру ваги між опорами (1,7%);  п'яти підняті на  67º і 41º, стопи розведені в сторони на 26º і 53º, стегна разом, проекція центру ваги на праву ногу (1,7%).

У тильному поданні руху вперед: ноги нарізно, стопи розведені назовні на 69±13º, проекція центру ваги на праву п’яту, що спереду, ноги відхилені від вертикалі вправо на 8º, кут у надп’ятково-гомілковому суглобі 58,5±13,5º (2,6%); ноги вертикально на ширині чверті відстані між клубовими гребнями, стопи розведені назовні кожна на 64º, кут у надп’ятково-гомілковому суглобі 60º, проекція центру ваги посередині лівої стопи (0,8%); ноги вертикально на ширині половини відстані між клубовими гребнями, ліва спереду уздовж вертикальної соматичної вісі, на п’яту якої припадає проекція центру ваги, стопи паралельно, відхилені вліво на 68º, кут у надп’ятково-гомілковому суглобі 68º (1,7%).

У фронтальному поданні руху: вперед - ноги вертикально, нарізно на ширині відстані між клубовими гребнями, проекція центру ваги між опорами,  стопи розведені на 50±2º, кут у надп’ятково-гомілковому суглобі 129,5±4,5º (1,7%); вперед - ноги на ширині половини відстані між клубовими гребнями, права нога на вертикальній соматичній вісі,  на п’яту якої припадає проекція центру ваги, стопи розведені права - на 61,6±15,1º, кут у надп’ятково-гомілковому суглобі 118,2±14,97º, ліва - на 54,4±29,9º, кут у надп’ятково-гомілковому суглобі 122,2±18,7º (4,4%); вперед-вліво - ноги на ширині відстані між клубовими гребнями, проекція центру ваги між опорами ніг, стопи спрямовані вперед-вліво на 56,9±17,4º, кут у надп’ятково-гомілковому суглобі 120,6±21,4º (6,2%); вперед-вглибину - ноги нарізно на ширині кульшових суглобів випрямлені паралельно, занурені у горизонтальну площину, проекція центру ваги між опорами ніг (6,2%).

У сагітальному поданні руху вліво, стопи горизонтально, носок на відстані довжини пів-стопи послідовно за п’ятою, кут у надп’ятково-гомілковому суглобі 90º,  проекція центру ваги припадає на носок правої, що позаду (8,8%).

Виявлено чотири варіанти положення ніг у варіаціях танцювальних кроків чи ходи на «пуантах», передній частині стоп, повній стопі та без опори; дев’ять напрямків руху: вниз, вперед, назад, вправо, вліво, вперед-вправо, вперед-вліво, вперед-вглибину, у колі; три варіанти довжини кроку, відповідно і швидкості ходи: носок за п’ятою послідовно - повільна хода, носок за п’ятою за пів стопи – швидша, носок за п’ятою на відстані стопи – ще швидша.

До складу динамічних композицій входять від одної до десяти осіб, групові композиції складають одностатеві і різностатеві фігури, що розташовані у колонну, ряд, два ряди і по колу окремо і в контакті.

.

Висновки. Динамічні культові психосоматичні вправи практикували особи різної статі, в різних місцях існування трипільської культури у 65 позиціях тіла в одиночних і групових композиціях. Психосоматичні і біомеханічні характеристики практик споріднені та стабільні в усі часові періоди і не різняться, в залежності від статі та регіону.

Список літератури

1.     Біомеханіка спорту / Загал. ред. А.М. Лапутін / Лапутін А.М., Гамалій В.В., Архипов О.А. в др. – К.: Олімпійська література, 2001. - 320 с.

2.     Енциклопедія трипільської цивілізації: У 2 т. / Укл. Л. М. Новохатько, М. I. Сенченко, Т. I. Іжевська та ін. – К.: ТОВ «Укрполіграфмедіа», ТОВ «Іринінська», 2004. - 1 Т. - 703с.- 2 Т. - 654с.

3.     Зациорский В.М. Основы спортивной метрологии. – М.: Физкультура и спорт, 1979. – 152 с.

4.     Кашуба В.А. Биомеханика осанки. – К.: Олимпийская литература, 2003.- 280с. 

5.     Энока Р.М. Основы кинезиологии: Пер с англ. -  К.: Олимпийская литература, 2000. – 400с.

6.     Bartlett R. Introduction to Sports Biomechanics.  -  Taylor & Francis e-Library, 2002. - 287 р.

7.      Biomechanics: Principles, Trends and Applications / Editor J. H. Levy . – New York: Nova Science Publishers, Inc., 2010. - 402 р.