Педагогічні науки №5

Сидоренко Н. М.                                                               

Лисичанський  педагогічний  коледж  

Луганського  національного  педагогічного  університету 

імені  Т. Г. Шевченка   

    

Формування  і  розвиток діалогічності   у  майбутніх  вчителів

Сучасна  епоха глобалізації  висуває  на  перший  план  проблему гуманітарного  досвіду  людини  -   досвіду  самосвідомості  і  людської   цінності. Ідеї  гуманності  представлені  в різних  науках,  у тому  числі  і в  педагогіці. Гуманітарна  освіта   розглянута  в  контексті  антропологічної   парадигми, ставить   питання  про  „наочність” і  умови  такого  освітнього   процесу, який  забезпечує  вирощування  „ людського”  в  людині .               

Діалог, що визначає  специфіку  гуманітарної  освіти, припускає  наступні   умови: відкритість  гуманітарної  системи, освітня ситуація  як  „присутність  в  сьогодні”; ухвалення  „іншого”; позиція ціннісно-смислової рівності; питально-відповідні відносини між „цілими висловами”; спільність (со-буття).

         Діалог – як форма спілкування, як спосіб пізнання, як особистісна позиція, як вміст освіти і спосіб організації навчально-виховного процесу. Визнаючи важливість діалогу не можна зменшувати значення монологу. Монолог і діалог є способами буття, що забезпечує їх діалектичну єдність. Діалогічність педагога припускає: прийняття інших, схвалення їх відчуттів; емпатичні слухання і емпатичне розуміння учнів; потреба у контакті зі своїми учнями; здатність передавати дітям свої переживання, цінності і сенси.

         Духовно-етичний рівень сучасної людини не відповідає тому високому рівню цивілізованого розвитку суспільства, на якому воно сьогодні знаходиться. Тому такою актуальною стає проблема гуманітаризації освіти – більш послідовного проведення особистісно-індивідуальної орієнтації освітнього процесу; формування гуманітарного мислення, в центрі якого людина і світ людини; персоніфікації цінності, поглиблення гуманітарного змісту самих гуманітарних дисциплін.

         Діалог – явище, яке є основою гуманітарної освіти, цілісного сприйняття людини, адекватне її розуміння можливе тільки в діалозі. Актуальність проблеми визначається тим, що реальна шкільна практика доводить, що в останні десятиліття в наявності загострення суперечностей:

1.     між потребою суспільства в гуманітаризації сучасної шкільної і вузівської освіти і неопрацьованості змістовного компоненту гуманітарної освіти і його технологій;

2.     між потребою суспільства в діалогічності вчителя, який зміг би реалізувати гуманітарні людиноцентристські технології і невисоким рівнем сформованості діалогічності педагогів.

Виявленні особливості діалогу охарактеризовані 12 видів діалогу. Людина в своїй сутності є єдність „множинною”. Показником виступає діалогічність-власне-людська здатність особистості бути суб’єктом власної освіти. Діалогічність ми розуміємо як особливу особистісну позицію, особливий світогляд.

Змістовим компонентом гуманітарної освіти є діалогічний досвід, який виявляється як досвід діалогічних відносин – в мисленні, пізнанні, спілкуванні. Механізмом формування діалогічності майбутніх вчителів є сукупність діалогічних ситуацій в процесі навчання. Логіку формування діалогічності визначають етапи накопичення досвіду діалогічних відносин студента до власних мотивів і потреб; власних знань і пізнавальних можливостей. Визначенні критерії сформованості діалогічності:

-         потребово-мотиваційний;

-         інтелектуально-когнітивний;

-         комунікативно-операційний;

-         діяльнісно-компетентнісний.

Виявлені п’ять рівнів сформованості діалогічності:

-         монологічна позиція закритості і небажання спілкуватися;

-         сформованість діалогічності на рівні бажання;

-         діалогічність на рівні знання;

-         діалогічність на рівні умінь;

-         діалогічність на рівні ціннісно-смисловому.

Результати експерименту дозволять зробити висновок, що діалогічність у майбутніх вчителів сформована на середньому рівні. Система формування включає роботу над собою. Рішенню задач сприяє „педагогічний театр” - це модель драматизації педагогічної реальності і відносин учасників освітнього процесу і „школа гештальта” – модель діалогово-феноменологічної взаємодії особистості з власною суб’єктивністю.

Аналіз філософської, психологічної, педагогічної літератури дозволяє зробити висновок, що проблема діалогу розроблена, а проблема діалогічності вимагає дослідження.

Формування діалогічності майбутніх вчителів буде ефективніше, якщо основною формою взаємодії педагогів і студентів буде рівноправна співпраця, якщо механізмом стане ситуація діалогу, якщо будуть визначені і покладені в основу критерії і рівні сформованості діалогічності, якщо будуть реалізовані запропоновані моделі підготовки вчителя.

 

Література

1.     Белова С.В. Педагогика диалога: Теория и практика построения гуманитарного образования: Монография.- М.: АПКИППРО, 2006

2.     Зингер С. Гештальт: искусство контакта. Новый оптимистический подход к человеческим отношениям.- М.: ПЭРСЭ, 2002

3.     Учитель и ученик: возможность диалога и понимания / сост. Е.А.Геникс, Е.А. Трофимовна; под. общ. ред. Л.І. Семиной. – М.: изд-во «Бонфи», 2002

 

 

 

Відомості про автора

 

 

Прізвище Сидоренко

 

Ім’я Наталія

 

По-батькові Миколаївна

 

Посада викладач дошкільної педагогіки

 

Домашня адреса вул. Героїв Сталінграду,21, м. Лисичанськ, Луганська область 93108

 

Контактні телефони :(06451) 6-20-42;тел. / факс:(06451) 6-22-36

 

E-mail:Lpk@ukr.net