Филологические науки. /  Методика преподавания языка и литературы.

Сікалюк A.I., Гречок Л.M.

Чернігівський державний інститут економіки і управління

Пісні на заняттях англійської мови

Пісні - прослуховування, аналіз, виконання - це групова активність, співпраця між членами групи, що допомагає перемогти стресову ситуацію, бар’єри в спілкуванні, які не дають змоги студентам вивчати мову ефективно. Поняття “вивчення мови” має надзвичайно широке значення та включає засвоєння мов без застосування систематичного навчання. Це насамперед стосується опанування рідної мови. З раннього дитинства та упродовж усього життя люди запам’ятовують нові терміни, значення, діалекти, а у багатонаціональному середовищі можуть вивчати більше ніж одну мову. Основна частина такого засвоєння відбувається без систематичного вишколу, за рахунок неформальної імітації, повторення та використання у щоденному спілкуванні.

Такий природний, некерований та неформальний спосіб навчання не варто ігнорувати, методики, споріднені з ним, викладачі іноземних мов можуть використовувати під час планування занять. Ці методики ґрунтуються на дослідженнях опанування дитиною рідної мови, причому відзначається, що існує безпосередній зв’язок між сприйняттям пісень та інших рифмованих форм у ранньому дитинстві та подальшими успіхами у читанні та правописі. З біологічної точки зору за сприйняття інтуїції, руху, кольору та музики відповідає правий бік головного мозку. Тому, коли слова, які потрібно вивчити, поєднані з музикою, їх запам’ятовують швидше і на довший період часу, ніж під час використання виключно вербального, математичного та логічного лівого боку головного мозку. Інтуїтивно відчуваючи це, педагоги упродовж століть використовували хорове повторення текстів та пісень, бо спостерігали його ефективність на практиці. Подальші невролінгвістичні дослідження підтвердили вірогідність практичного досвіду. За сукупності мелодії та тексту на запам’ятовування працюють обидві півкулі головного мозку. Крім того, поєднання мелодії та рифмованого тексту підкреслює природний ритм мови, її мелодику, що є надзвичайно важливим при її відтворенні.

З іншого боку, запам’ятовування як процес, пов’язане з емоціями, які, в свою чергу, викликані інформацією, яку ми отримуємо через відчуття. Поезія чи пісня викликає емоції та сприяє запам’ятовуванню нової інформації. Просте прослуховування звуків, мелодики мови може бути корисним видом діяльності для студента. Ще не розуміючи змісту вірша чи пісні, він дослухається до ритмічної та мелодичної основи мови. На наступній, вищій та більш свідомій стадії сприйняття пісня чи поезія дає можливість обговорювати особливості мови та аналізувати її будову.

Оскільки люди слухають музику для задоволення, вона надає можливість уникнути рутини під час занять. Одноманітність стомлює як дітей, так і дорослих; пісня дає можливість вивчати ті самі правила та вправи, практикувати використання правил та конструкцій мови, запам’ятовувати шаблони та зразки з гарантією довготривалого зберігання у пам’яті. Тобто співаючи, людина автоматично опановує супрасегментні засоби організації мови (наголос, ритм, інтонацію, довжину складів тощо), які є доволі важкими для опанування студентами .

Поезія та пісні підкреслюють ритмічну природу мови. Це особливо важливо для англійської мови, яка є синхронізованою наголосом приблизно на рівні часових проміжків, навіть у поточному розмовному варіанті. Тому спів чи читання вірша спонукає студента до коректного використання просодій (супрасегментні засоби організації мови), а вивчивши пісню, студент пам’ятатиме і її ритмічну структуру, граматичні конструкції і лексичний матеріал. Пісні містять також інформацію про культурні та історичні аспекти мови, що вивчається. Традиційні пісні з аутентичними текстами підтвердили свою цінність для багатьох поколінь. Крім того, звичаї та традиції усіх народів з давніх часів зберігались та передавались за допомогою балад, пісень та віршованих творів. Пісня була звичною формою спілкування та освіти, вчителі у багатьох країнах розширили використання пісень на викладання майже усіх предметів. Відомі пісні для вивчення історичних фактів і дат, правил та формул математики, граматики та лексики англійської та інших мов.

Особливо це стосується вивчення граматики, бо ця діяльність пов’язана із структурою та правилами побудови мови.

Використання пісень під час вивчення граматики має багато переваг порівняно із традиційними методиками.

Аналіз 50 популярних англійських пісень показав, що у 49 із них тексти написані від першої особи (“І”), 88 % - стосуються особи, що відображає слухача (“You”), та тільки в одній використане ім’я особи. Слухачі не знають, хто такі “Я” чи “Ви”, тому кожен може використати свою уяву та ідентифікувати себе з особою у пісні чи її адресатом. Це створює мовну ситуацію, яку можна використати для створення діалогів чи рольових ігор, в яких члени групи виконують ролі із пісні. З іншого боку, студенти можуть виконувати певні завдання лінгвістичного чи розмовного характеру, що ґрунтуються на ситуації, яка висвітлена у пісні, та на їх життєвому досвіді. Ідентифікація із особами із пісні полегшена тим, що тільки у 6 піснях із 50 вказано стать діючих осіб, та 17 із них інформують про стать адресата. Отже, особи “І” та You”, а також особа виконавця можуть використовуватись як ролі для діалогів .

Інший корисний для використання пісень факт: в 94 % пісень не вказано час виконання дії та у 80 % - місце. Це дає змогу студентам доповнювати інформацію з тексту, використовуючи їх досвід чи креативні здібності, та розміщувати дію пісні за бажанням. Це також дає можливість виконувати вправи на засвоєння правил утворення англійських часів шляхом перенесення дії пісні із минулого у теперішній та майбутній час .

Отже, пісні можна використовувати як тематичний матеріал для комплексних занять, де паралельно здійснюється закріплення правил граматики, лексичний матеріал, вивчення правил написання творів чи традицій англійської культури.

Оскільки пісні використовують для різноманітних цілей та завдань, то їх підбирають відповідно до мети заняття, аналізуючи потенційні можливості граматичного матеріалу, на якому вони ґрунтуються, чи тематичної лексики. Для так званих комплексних занять, на яких розвивають творчі та комунікативні можливості студентів, найкращими є пісні з сюжетом та певним соціальним напруженням. Але спільні вимоги для усіх видів роботи з піснями виникають під час їх вибору з точки зору придатності для вивчення студентами, що опановують англійську мову як іноземну: вони мають бути не надто складними для розуміння та традиційними за граматичною побудовою.

Враховуючи різноманітність завдань і варіантів, які розвивають володіння мовою та особистість, навчання мови за допомогою пісень дає можливість розвивати різноманітні навички паралельно. Воно також допомагає студентам оволодівати лексичним матеріалом, правилами граматики та вимовою без зубріння та пов’язаних із ним негативних емоцій.